Hållbara priser
Billiga fraktalternativ
Effektivt sortiment
meetingroom

Vanliga frågor och svar om frakt och leverans

Leverans

Vid kassan hos oss på Medea AB har du möjlighet att välja bland flera olika alternativ för frakt. Valet av fraktalternativ baseras på ditt postnummer och vilka varor du väljer att köpa. (Vi kan inte leverera till postbox-adresser)
Eventuella rabatter kommer att beaktas för att uppnå fraktfria alternativ för dig vid kassan. Vi strävar efter att behandla din beställning inom en arbetsdag och du kommer att få en bekräftelse när dina varor är packade och på väg till dig.
 
Som kund är det ditt ansvar att fylla i korrekta uppgifter när du lägger din beställning. Vänligen ange din portkod/porttelefon och se till att ditt/företagets namn syns tydligt på brevlådan, dörren eller trappuppgången för att säkerställa en smidig leverans om du väljer att få paketet lämnat till brevlådan eller genom hemleverans.
Observera att vi inte kan ändra leveransadressen efter det att köpet är genomfört. För att upprätthålla en effektiv leveransprocess förbehåller sig Medea AB rätten att ändra fraktalternativet om det valda alternativet anses vara olämpligt på grund av orderstorlek eller systemfel.
 
Leverans utanför dörr/tomt/brevlåda

När du som kund väljer ett fraktalternativ där paketet ska lämnas utanför dörren, på tomten eller i brevlådan, är du ansvarig för paketet när transportören har lämnat det.
Det kan hända att transportören väljer att lämna paketet hos ett ombud om leveransförsöket misslyckas, om adressen är felaktig eller saknas, eller om det inte anses lämpligt att leverera vid dörren, på tomten eller i brevlådan.
 
Om ditt paket blir försenat eller skadas under transporten kommer vi eller den valda transportören att kontakta dig med information. Var vänlig kontakta vår kundtjänst för hjälp och support.
 
Om du inte hämtar ut eller accepterar ditt paket

Om du av någon anledning inte hämtar ut ditt paket i tid hos ombudet eller i paketboxen, vägrar att acceptera det vid leverans, eller om transportören inte kan nå dig för hemleverans, kommer paketet att skickas tillbaka till Medea AB. Du kommer då att få återbetalning för alla varor förutom de som inte omfattas av ångerrätten.
Vänligen notera att en retur- och administrationsavgift på 150 SEK kommer att debiteras.
Leveranstid:
Beställningar av lagervaror som görs före klockan 14:00 på vardagar levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden kan påverkas av destinationen i landet.
Om din beställning inkommer efter klockan 14:00 kommer den att skickas nästkommande vardag.
För produkter som inte finns i lager framgår den ungefärliga leveranstiden på produktsidan. Om du har beställt en beställningsvara, det vill säga en produkt som vi beställer från vår leverantör när din order läggs, har du möjlighet att dela upp din order. Detta gör att du kan få lagervaror levererade snabbare.
Observera att en mindre expeditions- och fraktavgift på 150 kr tillkommer vid delleveranser.
Vi rekommenderar alltid att du väljer så få leveranser som möjligt för att spara tid, pengar och miljö.
Var är min beställning?
För att följa upp leveransen av din beställning kan du spåra den via "Mina sidor" på vår webbplats. När din order har packats och hämtats upp av en av våra speditörspartners genereras en spårningslänk under fliken "Orderhistorik". Observera att du behöver vara inloggad för att använda denna funktion.
Vissa av våra beställningsvaror, det vill säga varor som inte finns tillgängliga i vårt ordinarie lager, kan skickas direkt från leverantören. Detta gäller oftast för större förpackningsalternativ och skrymmande gods.
Om din order innehåller sådana varor kommer vi att ta kontakt med dig för att planera leveransen enligt dina önskemål. Vi övervakar våra utgående sändningar i realtid för att upptäcka och förebygga eventuella förseningar. Om det skulle bli några avvikelser i leveranstiden, strävar vi efter att kontakta dig i förväg för att informera dig om eventuella förseningar.

Retur av order


Det går bra att returnera varor inom 30 dagar (för företag/organisationer) efter att du fått varan. Som konsument har du rätt att returnera i enlighet med konsumentköplagen och distansköpslagen, förutsatt att varan inte är öppnad/bruten/använd.

I fall du behöver göra en retur ber vi dig att kontakta vår kundtjänstavdelning på support@medea.se. Vår kundtjänst kommer att assistera dig med att planera retursändningen. I samband med detta kommer vi att skicka ett returformulär till dig som du behöver fylla i. 
Observera att Medea endast erbjuder gratis returer i de fall: Medea skickat fel vara, fel kvantitet eller om varan är defekt. I dessa fall kommer Medea att skicka en förbetald retursedel till dig som du sätter på paketet. Om inget av kriterierna för gratis returfrakt uppfylls, behöver du själv boka frakt tillbaka till oss. Observera även att ni kan boka returen på egen hand hos valfri speditör, men försändelser till ombud kan inte hämtas ut
 

 

Fick du svar på alla dina frågor om frakt och leverans?

Om inte läs mer här